Saturday, December 31, 2011

What Happen to the Sanctity of Marriage?

Assalamualaikum semua, apa khabar hari ni? Apa plan untuk hari terakhir tahun 2011 masihi? Malam ni nak enjoy countdown? Ke nak pergi sambut secara Islamik dengan acara2 zikir yang turut diadakan di beberapa tempat? Pilih lah ye. Jangan terlalu melampaui batas itu sudah cukup. Jaga adab itu penting. 

Katy Perry ngan ex-hubby Russell Brand

Jadi hari ni dah disahkan Katy Perry dan Russell Brand yang dulu nampak sangat happy dan secocok bersama (sama2 weirdo in a good way! AHAHA) dah file for divorce. Ahhhh... What ever happens to the sanctity of marriage? What does marriage means to these people? They are considered as public figures since mereka ni sentiasa menjadi tumpuan media, ada fanbase yang besar disuluruh dunia. And such stories will be remembered by people. Bukan di Hollywood saja perkahwinan pelakon mahupun penyanyi banyak yang runtuh di tengah jalan, di Malaysia ni pun sama jugak. Berkahwin, bercerai. Memang lah talak itu halal, tapi Allah tak suka talak. 

Apa masalahnya? Apa pulak impaknya kepada orang lain?

Masalah rumahtangga memanglah tak boleh dielakkan. Mungkin dah diulang banyak kali kot dalam mana2 ceramah ke artikel pasal marriage ni, 'sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri', lagu P.Ramlee kan? Dari filem apa aku tak ingat. Not a big fan. DUH! But listen to this, kalau kita tergigit lidah sedikit, takkan nak terus potong lidah kan? Same goes to marriage, trouble in the water, sorang2 pun kenalah ada rasa mengalah, kena pandai memujuk, kena ada sikap toleransi. Marriage cannot be just about the looooooove....yes I just typed it like that, but it's about working on a huge commitment. And if you think you're not up for it, learn how to be committed. Dalam Islam kata, si isteri kena dengar cakap suami, isteri yang derhaka takkan cium bau syurga.

Yang malas perlu komited dalam rumahtangga!!

Aku tau, aku belom berkahwin apa semua tu kan. Calon pun, ehem2..... Tanak bagitau yang tu, but my point is, walaupun aku belom berkahwin, tapi at least I understand the responsibility I am going to shoulder if after getting married. I understand what I need to do to make my wife happy, and one of the most important thing i learn, if I can't make myself happy, how can I make my partner-for-life happy? AHAHAHA... So walaupun rasa memang nak kahwin, so kena sabar dulu...hihihi *tersipu-sipu malu*.

Dan tak lama lagi, abang aku akan bernikah... InsyaAllah bulan September nanti, harap2 sebelum aku balik UIA lah...memang plannya begitulah... Kalau tak memang aku tak balik UIA dulu...bukan apa, abang aku ni yang pertama dikalangan kami adik beradik dan cousin2 yang mendirikan rumahtangga. Tau tak dengan sapa? Dengan highschool sweetheart diaa...chewah...lama jugak diorang bertahan. Perempaun tu pulak ada kembar. So I can expect maybe cucu abang aku nanti ada kembar..AHAHA...kalau ada anak kembar lagilah power, merasa jugak dapat anak buah *khayal jap* Tak sabar!! Bakal kakak ipar aku tu nanti baek, perghhh...family aku memang suka kat dia, so I'm happy for my brother. :D

Lepas abang aku bernikah, giliran aku plak...ihihihi *malu-malu kucing*

Oh, dah lari tajuk, sambung sikit pasal masalah rumahtangga... Dah nama pun manusia kan, pelbagai, perangai macam-macam setiap satu. Mungkin siisteri gila shopping, kerja sesuami lah untuk mendisiplin kan isteri untuk berbelanja ikut kepentingan... Kalau sisuami pulak jenis yang panas baran, siisteri pulak jadi penenang keadaan. Macam mana nak buat tu, itu isteri punya hal lah kan? AHAHAH yang penting jangan bertikam lidah. It never never ever solver anything. Tau2 tengah kepala besar masing2 terlontar kata 'talak'. Talak tu main-main atau betul-betul, sah talaknya. Lepas tu menyesal. 

Okay, impak kepada orang lain, aku cerita balik pasal selebriti2 kita yang aku rasa kadang2 macam gila talak je group2 ni, sebab diorang ni sentiasa berada di mata masyarakat, it gives a bad impression about what marriage is all about. lebih2 lagi dengan keadaan kita yang semakin 'modern' ni. Fikiran orang sekarang tak sama dengan fikiran orang dulu. Sekarang ramai orang2 muda ni terlalu liberal, sebab tu lah banyak baby baby yang comel comel semua dan tak bersalah jadi mangsa. Terlalu liberal. Semua fikir kahwin apa guna, mahal2, lepas tu cerai jugak. haaa fikiran macam nilah yang merosakkan minda orang kita, dah jadi macam orang barat. Tak dinafikan ada jugak sikap orang barat yang perlu kita contohi, dan banyak juga yang perlu kita elak. Tapi logik orang kita sekarang ni, 'diorang buat macam tu okay je negara diorang, maju je, kita ni yang ini tak boleh itu tak boleh, tak jugak maju-maju.' Haaaa.... inilah logik yang macam ulat kecil, makan hati kita sikit demi sikit, tanpa kita notice pun.

Lagi satu bagi mereka yang ada anak ni, lagilah bermasalah. Anak-anak 'mangsa' penceraian ni pun boleh scar them for life wooo... Efek psychology dan emotionally tu, kalau diorang ni belum cukup faham lagi tentang situasi 'divorce' ni macam mana, boleh bagi impak negatif kat diorang. Mungkin diorang ni dah tak percaya kepada organisasi perkahwinan ni, lebih2 lagi kalau anak-anak ni tengok dengan mata kepala diorang sendiri mak bapak tengah gaduh2. Tak malu ke mak bapak tu? Kalau aku lah, segan nak mampos sebab bagi contoh yang tak elok depan Farid, Fariz ngn Fariq. Eh? AHAHAHA.

Jangan biar anak depresi disebabkan masalah anda!

Berbalik kepada arits2 ni, semua fikir selebriti2 ni perlu jaga perangai je, tapi bukan itu aja sebenarnya, semua nak kena jaga bila dah bertaraf 'public figure'. Semua benda orang tengok. Alhamdulillah sekarang ni dah banyak jugak artis2 wanita aku tengok bertudung, macam Shiela Rusli, Irma Hasmie, Nora camtu... elok je rupanya, suci, orang tengok pun senang hati. Harap2 lagi banyaklah yang menuju kearah itu. Tapi masalah cerai berai inilah yang buat aku macam...kurang senang sikit. 

Aku tak taulah apa pendapat korang, ni pendapat aku je. Kalau tak setuju sila komen. Peace yoo!!

Rumahtangga itu satu benda yang sweet sangat, bukan couple2 yang sweet eh,  NIKAH itu yang sweet mweet  :P


p/s- aku nak bagi nama anak laki, anak perempuan, isterilah yang bagi okeh? ;P

p/s #2- Kim Kardashian ngn Kris Humphries punya divorce lah yang paling aku tak suka this year. 72 days after that grand, lavish wedding nak 'kalahkan' royal wedding? Blurghhhh... Yes aku memang follow gossip2 jugak. :D harap isteri aku nanti tak kisah AHAHA.

2 comments:

  1. hihi.nice one azam,
    tapi katy perry ngan russel x leh beat kim kardashia y divorse after 72 days.wht the heck!.TT_TT

    ReplyDelete
  2. i know, that's probably one of the biggest BS in e world this year ahahaha, clearly made for TV wedding and stuff...hmpppph

    ReplyDelete

Sharing Is Caring :)