Monday, December 26, 2011

Firdaus, Allah Loves You More Than We Do

Assalamualaikum... Ya Allah, aku baru saja dikejutkan dengan berita pemergian seorg sahabat Twitter. Ya, aku cuma kenal dia melalui Twitter, dan memandangkan aku tak pernah pergi mana-mana Twtup, so memang tak pernah jumpa. Walaupun macam tu, aku selalu baca tweet dia, kami pernah borak2 pendek di Twitter, dan dia merupakan salah seorang yang sangat aktif bertwitter. Dari tweet2 yang pernah dia post, boleh dikatakan sorang yang lucu jua. Tapi dikhabarkan tadi, melalui Twitter jugak, sahabat ni telah megalami kemalangan di Simpang Pulai dekat Ipoh mungkin (correct me if I'm wrong) around 8 o'clock petang tadi. His last tweet was around six in the evening.

Aku pun memang terkejutlah, sebab baru tadi aku bukak twitter balik and timeline penuh dengan condolences and innalillah-s, and sedekah al-fatihah; so aku pun teringat baru semalam aku RT salah satu tweet dia beserta mention skali tapi dia tak balas, so sedikit aku rasa kecewa... Tapi bila dapat tahu tadi, aku rasa menyesal ada rasa macam tu kat arwah...

Pengajaran untuk kita yang masih lagi dikurniakan daya untuk bernafas, maut datang kita tak boleh nak kata 'tunggu, tunggu sesaat'. Bila dah tiba masa kita pergi, kita akan pergi. Ada orang yang manage to survive despite the horrific accident they've been in. But kalau ketentuan Allah that's not their time to g yet, they will survive. Kalau dah ketentuan Allah yang dia akan pergi kembali kepadanya-Nya, walau tengah tidur sekalipun, akan pergi jua.

Aku sebak membaca tweet2 dari rakan2 yang akrab dengan beliau, so aku tutup twitter. I've read enough. I prayed for him to be amongst the believers. And that's it. Life must go on. Mungkin ni boleh jadi wake-up call to anyone who cares, or this is just another casualty bagi kita. We choose. Apa kita boleh buat ialah banyakkan doa, lihat balik amal kita, dan topup apa yang patut, tambah lagi and perbaiki mana yang kurang.

Dan Firdaus, sesungguhnya Allah menyayangimu lebih daripada kami menyayangimu...Semoga engkau ditempatkan didalam golongan orang-orang yang beriman. Ameen.


Just a few of the condolences and du'a, let's pray Firdaus will be among the Believers, and just like his name will be place in Firdaus, Ameen

No comments:

Post a Comment

Sharing Is Caring :)