Thursday, March 3, 2011

Bebel In Malay: Minggu Pra-Pendaftaran

Minggu ni hangat isu pre-reg (pre-registration utk next semester) kat UIA. Semua orang sibuk berebut seat utk subjek universiti. Kalau tak dapat ambik, bukan main mengeluh. Haha. Seronok tengok gelagat orang yang naik ambik skills, macam berenang, photography etc. tapi alih alih tak dapat. Nak ambik cooking pun penuh, haa...ambil la benda-benda mencabar sikit kan? Tapi aku, aku sekadar pemerhati semua tu. Aku tak dapat buat pre-reg T___T...sobs sobs.

Kenapa aku x dapat pre-reg?

Sebab aku tak bayar yuran UIA lagi. Unlike beribu students kat UIA ni, tambah lagi U dkat luar, aku xde pinjaman apa-apa, xde scholarship pun, semua yuran kena settle sendiri (buat masa sekarang la, tengah tunggu result ptptn minggu depan *finger cossed!*). Malangnya bagi orang-orang macam aku, memang setiap kali tak akan dapat pre-reg. Lagi satu berita aku dengar dari kawan aku, skarang ni UIA enforce kena bayar hutang 100% baru bole open block (block ni mcm satu dinding yg xbole lepas, kalo xbyr yuran until certain time, kena block la,dengan erti kata lain tak bleh add subjek ape sampai laa selesai hutang, even sampai next semesternye pun). Dulu kalo balance under rm300 bole lg, tapi semalam kawan aku bgtau office bgtau die yang kena selesaikan 100%, kalo baki sploh sen pun xbleh. Amboi UIA, x nampak ke-UIA-an kau disitu. Suka aku nak nyatakan, diorg kata student kena jaga nama UIA, tpi kalo employees UIA sendiri x nampak UIA macam mana?

Bukan nak kutuk ke apa. Yang kesiannya student jadi mangsa. Korang xkesah la, korang dah keja, xde mende2 block-block ni yang kalo seriu sgt dah boleh meng-extend-kan tempoh aku blajar. Kecewa sedikit disitu. Aku dah determine sgt nak ambik ptptn, kalo boleh memang nak avoid, tapi dah jadi macam ni dah xde pilihan lain. Tapi kalo xdapat gak, hah UIA, banned laa aku dari UIA ni.

Bukan nak salahkan siapa-siapa. Tapi mane tolerance nye kat situ eh? Mane value-value yang nak sgt diorg terapkan kat student, tapi x brape nak terap kat diorg punye kerja ah?


No comments:

Post a Comment

Sharing Is Caring :)