Monday, April 25, 2011

London/Paris

Assalamualaikum guys! and girls too!

Well, if you followed my post before this you would know I'm on a trip to London and Paris starting from 21st of April through April the 30th. It was a blast! To me it's always nice to step into other people's world, or culture. Walk like they walk, talk like they talk, I wish I could shop like they shop! Haha!


Aku ngan kawan aku Akram ngan Aideel kat Queen's Walk, berlatarkan Tower Bridge

Orang selalu cakap hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri. So salah tak kalau aku cakap aku nak duduk London?*mata bersinar-sinar* Haha, terpulanglah kau nak duduk mana pun kan? Bumi Allah jugak, lepas tu ada lagi pepatah, jauh perjalanan luas pemandangan, so apa lagi, kalau nak duduk Malaysia tunggu London datang jenguk engkau apa cerita kan?? Kumpul duit, pergi Mekah dulu tunaikan Haji bawak mak bapak, kumpul lagi duit bawak diorang pergi London jalan-jalan tengok negera orang. Tak salah, lagipun, komuniti orang Islam dekat London ni pun banyak jugak, setiap liku-liku jalan kat London tu ada je orang Arab lah, even Malaysian pun ada, so I guess there's not much of a problem. Dulu-dulu ada gak aku dengar orang Europe ni hostile sikit ngan orang Muslim, but I see none of that here. All is well from what I saw. Tak da plak orang maki-maki budak-budak perempuan batch aku ni..jangan laa jadi stereotype eh! Orang cakap don't judge a book by it's cover, tapi ingat satu lagi, don't judge a community, or people but just one person who behaves differently. Jangan lah kita tengok seorang buat hal, rosak susu sebelanga (paham-paham lah korang!)

Tupai ni tak takut, dahla besar. Tupai kat UIA bukan main kecik, tengok aku yang kecik ni pun takut!


Apa cerita di London? Siapa tak tau London kat mana kan? Dari kecik lagi aku memang ada niat nak pergi London, tapi tak tau bila boleh capai. Tapi sekarang dah jejak kaki kat situ, Alhamdulillah, syukur gak...Tapi mesti nak tau kan apa special nya London ni? Macam KL ke? First yang aku suka, jalan-jalan dekat London (especially Central London) ni kecik-kecik belaka. Tak sebesar jalan kat KL. Nak jalan kaki kemana-mana pun senang. Naik basikal pun boleh. nak naik tube ramai plak orang kan! Aku suka part tu. Yang kedua, aku sangat suka architecture lama-lama ada ala gothic, ada Georgian, Victorian, macam Ians lah, aku suka bangunan gaya-gaya old-school macam tu, kat Malaysia nak cari paling banyak pun rumah ala Tudor, tak berapa best! nak jumpa yang lama sikit ade laa kat KLPac, tu pun tak banyak! Kat sini melambak, library dia, musuem dia, shoplots dia, fuyyoo...aku suka aku suka, mak nak pindah sini nanti boleh? :D Yang ketiga, aku bukanlah jenis orang yang suka tengok perubahan ketara, perubahan sikit-sikit oklah kan, tapi kalau musim berubah aku tak kisah! Aku suka tempat yang ada 4 musim! memanglah aku tak merasa lagi winter dia macam mana, autumn dia macam mana, tai tak salahkan kalau nak imagine. Takda salah pun kalau nak berkhayal sebentar rasa duduk kat negara omputeh ni.

Sempat tengok upacara Change of Guards kat Buckingham Palace, upacara ni berlangsung setiap dua hari,

Banyak lagi nak cerita pasal London, tapi aku ada 3 hari je nak explore sikit-sikit tempat ni, banyak lagi tempat yang best nak pergi kalau boleh macam Madame Tussaude (yang memang selalu penuh! Queue dia memang panjang!), Harrods tak pergi lagi, at least jenguk-jenguk pun takpe, Malaysia Hall (mak aku pesan kalau boleh jumpa lah orang kampung aku kat situ, tu pun tak tau kat ne, jap lai nak google map), aku nak gak melepak kat Hyde Park (memang ramai omputeh sunbathing kat situ sekarang, sekadar lalu je beberapa kali, and banyak lagi lah kalau boleh. Kalau ikut aku memang nak town trail seluruh bandar tu! Guide kitorg kat London tu rushing sangat, nak tengok tempat lama-lama pun susah. Haha!

Okay cukup lah untuk hari ni, esok aku post lagi ok!

4 comments:

  1. have a nice trip, guys.. ;-) n plss update! hehe..

    ReplyDelete
  2. hee,pg la madame tussauds.looking at the albums,i had a picture once there,with the wax figure of lady di.hehe.but i was too young to remember.and try to ask the tour guide utk pegi fruit picking :) hehe.have a splendid time there,azam!idk when i'll be going back to london.

    p/s : dont forget to buy me a souvenir :P lol.hehe

    ReplyDelete
  3. myra- owh i wud love to get in, but it's not in the programme sadly :( if its up to me sure i'll go! haha, but have to wait in line for like an hour or so laa panjang gilaa dia punya queue :D souvenir?? errrr hahahaha :D

    ReplyDelete

Sharing Is Caring :)