Wednesday, January 4, 2012

Kenapa Aku Suka Twitter

Assalamualaikum semua! Masih terasa kemistikan probably 1/256 fish man ni? AHAHAHA Apa-apa pun kalau tak paham sila baca kat link yang aku bagi tu. Kalau terasa ke'whoaaaaa'an nya ahahaha I bet you have some ridiculous stories from your family too. Kalau rasa tipu giler, AHAHAHAHA sukati korang lah. It's just a story pun. :D.

So kali ni aku sebenanya bukan nak elaborate pasal kemistikan aku tu, tapi pasal social network, bukan yang movie tu. Social network in general.  Yes, kalau ikut, ada banyak jenis social media, pelbagai sangat. Aku pun dah lost count dah. Tapi yang biasa kita dengar ialah Twitter, Facebook, Youtube, Google+, Formspring and banyak lagi lah...kalau dulu-dulu popular nya Friendster lah kan...takyah nak gelak aku tau korang pun galak main Friendster dulu! AHAHAHA. Tapi untuk kali ni, aku nak fokus kepada satu social network yang paling aku suka iaitu, Twitter! Yes, pada aku Twitter trumps Facebook like, 10 folds. 

Twitter, Tweets, Tweeps

Kenapa aku suka Twitter? Adakah pasal nak dapat follower berjuta-juta? Adakah nak jadi popular sangat? Aku pun masa awal-awal dulu ingat orang popular je pakai Twitter, cam artis-artis (bahasa twitter=retis). But it's nothing like that really. Awal-awal dulu memanglah takde feeling gila post anything to Twitter, tak dapat respond satu, aku tak kenal sapa yang aku follow and orang yang follow aku, and tak brapa ramai followers. Lama gak sebenarnya akaun Twitter aku wujud, and lepas tu aku track kawan2 sekolah ngan UIA sapa2 yang ada Twitter aku add, lepas tu banyak follow artis Hollywood(jyeaahhh, Malaywood? No No...AHAHAHA). 

Of course masa tu dapat laa mentions dari tweeps yang lain, and aku mention diorang balik, tapi takat tu jelah dulu. Tak berapa nak kembang. Until ditakdirkan suatu hari tu aku menyampuk tweet dari kawan aku ni @maxzchua pasal panda tambah duyung, and lepas tu Max pun RT tweet tu cc kat @BabyjaneJuliet. Aku tak kenal pun sapa dia, aku follow je lah lepas tu, and lepas tu dia pun follow aku balik. AHAHAHA. Agak menariklah pada aku dia ni sebab senang hati je nak reply tweet orang. AHAHAHA. Kembang idong dia baca lepas ni. ;P Twittercrush dulu tuuu. AHAHAHA

Mungkin jugak Twitter ni tempat nak bash FB AHAHAHA ;P nilah dia @BabyjaneJuliet

So lepas tu mula lah nampak otai2 Twitter Malaysia ni, ramai rupanya, MasyaAllah. Mereka ni juga dikenali sebagai #TahiTwitter AHAHAHA. Macam lawakkan? Tapi itulah, diorg ni macam setiap masa je nak tweet. Tweet plak pelbagai jenis. Dah macam2 'term' diguna kat Twitter dah aku blajar dari situ, AHAHAHA awal2 dulu memang blur gilalah, but lama2 dan tanpa segan silu nya menjadi #slowpoke kita blajar lah sikit2 nak fit in ngan orang kat sini, nak gak jadi seakrab diorang ni. And lepas tu aku discover pasal TweetUp yang singkatnya #Twtup, dia asal dari meet-up lah yang bermaksud cam gathering. Yes, dah banyak dah Twtup yang dianjurkan oleh diorang-diorang ni, cuma aku tak pernah pergi. Kalau tak boleh lah jumpa diorang2 coolbags kat Twitter di dunia nyata. AHAHA. 

Kalau kita post repeadly status kat facebook, update setiap minit, mesti rasa pelikkan? So Twitter ni memang dah jadi cam diari dah. Tapi bukan setakat diari jelah fungsinya. Tujuannya nak bagi kita well-connected with semua orang. Kalau kat facebook aku kenal kawan2 sekolah aku je, kawan2 satu U, tapi kat Twitter I met people out of my usual circle, kira macam out of the box laa sikit, it's great to have that kind of connection. Bonding dengan orang lain, bak kata pepatah, berkawan biar seribu(berjuta pun takpa). Kat sinilah jugak aku tengok mostly strangers baik2 belaka. Kalau tegur elok, eloklah reply nye ye dok? AHAHA. Aku pernah tulis kat Twitter dulu, 'Twitter is where you can see the kindness of strangers, facebook is where you can witness the dark side of your friends. AHAHAHA. Mana taknya, facebook wall tu dah jadi tempat ber-emo. -___-"

AHAHAHA. So senang cerita, dan seperti yang aku dah kata kat atas tu, aku lagi suka Twitter, aku tweet on the go pun boleh, sebab aku tak pakai smartphone macam Torch orang tu, aku pakai Twitter SMS je, pun boleh jugak. So bila2 masa aku boleh tweet. Facebook tu just tempat nak catch-up perkembangan kawan2 aku je. And tempat nak share links... Facebookers, jangan makan hati, Tweeps, korang memang coolbags! AHAHAHA!

p/s- ada lagi yang pakai Friendster? Sapa yang pakai Google+ boleh laa add aku terus, pergi profile aku haaa kat sebelah kanan ni, jumpa 'About Me' tu, akan terus pergi ke profile G+, perghhh.

4 comments:

  1. eh apa tek nadia? apa twitter kau? carik jak aku @azamofficial mira pun tweet ada boleh juak ko jumpa ;P

    ReplyDelete
  2. Amboiii siap mention pasal Torch saya ehh. HAHAHAHA well, you're one of best tweeps and crush i ever had.
    Azam, sweet sangat ni kenapa? LOL

    teruskan tweeting :)

    ReplyDelete
  3. kisah torch tulah yang paling menarik AHAHAHAHA... just sharing kan kenapa twitter lagi best dari fb kekekeke :D fbookers jgn butthurt!

    :D

    ReplyDelete

Sharing Is Caring :)