Tuesday, January 3, 2012

Gejala 'LIKE'

Assalamualaikum semua! Apakah khabar anda hari ni? Harap-harap semua sihat hendaknya. :D So hari ni tengah2 scroll stream kat facebook tu aku terjumpalah sesuatu yang tak sedap aku pandang dari dulu. Aku panggil ni, gejala 'like'. Yes, kenapa 'like' pun boleh jadi gejala macam tak kena pulakkan. Mesti rasa, aku nye facebook, sukati aku lah nak like mana aku nak. Nak 'like' gambar lucah ke, nak 'like' status menarik ke, sukati aku lah! AHAHAHA. Normal, mesti ada yang tak suka ngan apa aku nak post ni. Tapi kalau korang baca dengan hati yang terbuka, mungkin akan paham tujuan post yang ni.

Ni yang aku nampak hari ni, aku malas nak cari yang dulu2, alang2 dah ada didepan mata, ambik segera jadi contoh.


Dah jadi resmi kita, mesti nak share news yang kita tau kan? baik di twitter atau di facebook. Baguslah kalau nah share stories, nothing wrong with that. Bagus kita share berita supaya orang lain tau perkembangan dunia. Jangan asyik2 berita gossip sudah....AHAHAHA...Tapi seperti yang diatas ni, yang kita tau ni adalah sah2 facebook kan, aku nak tanya, is there anything wrong with the picture? Something wrong, ada tak? Tau tak kenapa aku highlight yang 'like' tu. Tau kenapa? 

Kalau tak tau, baca balik apa status yang ditulis oleh tuan punya status ni. Kalau in real life, tengah-tengah korang pergi lepak-lepak kedai kopi terbaca news pasal benda-benda camni lalu dia bagitau korang, 'weh, ada family berlima ni kena bunuh kejam weh.' Apa reaksi korang? Ke korang dengan senang hatinya bagi thumbs-up? Atau korang cakap innalillah...? Mata lagi approprite, thumbs up? Ke 'innalillahi wainna ilaihi raji'un'? Jawab-jawab. Kalau korang bagi thumbs-up lah kan kat aku kalau aku bagitau korang cita macam ni, mesti kena maki ngan aku punyaa...maki elok-elok lah tanpa mencarut (baik ni!) ke kena tumbuk. 

Sebab tu lah aku panggil benda ni gejala 'like'. Nak like semua benda kalau boleh! Baca sekejap, rasa menarik, terus like. Sensitiviti tu ntah kemana. Kalau aku type kat facebook, 'hari ni aku sakit' pastu ramai like. Aku marah, pastu adalah mungkin sorang dua akan kata sakit tu menghapus dosa. Haaaa, niat kau nak like tu tadi takde kan macam tu? Tergamam satu satu. Daripada like status yang tak sepatutnya di 'like' apasalahnya doakan lah aku cepat sembuh kan, cakaplah leklok 'sakit tu menghapus dosa' takyah nak like. Because one thing, it's not funny, another thing, it wasn't suppose to be 'like'd. Sebab tu aku tak tulis status2 camtu kat facebook. I hate it if people klik like on that kinda statuses. 

Yes, orang kata it's my right to click or like anything I want, but we're talking about sensitivity here people. Macam situasi yang aku beri kat atas tu lah. IRL (that's In Real Life) takde kan korang buat camtu? So why the heck would some people 'like' status 'Lima sekeluarga ahli perniagaan dibunuh kejam awal pagi tadi di Sibu, Sarawak', or 'nenek saya baru saya kembali ke rahmatullah' or 'sakit gigi laaaa...' Bagi aku BS semua tu. Kalau korang kawan aku kat facebook mungkin perasan aku jarang tulis status, kat facebook tu tempat aku post gambar sikit but mostly link and nak tengok perkembangan kawan2 je. Aku komen je status diorang but kalau nak buat status sendiri aku pikir2 beribu kali. Aku lagi suka share anything kat twitter, kalo tak, kat blog ni lah. Panjang skit boleh tulis. 

So aku harap kalau korang paham it's not about the right, it's about sensitivity, korang berhati-hatilah kalau nak like status orang tu. Bukan aku sorang je yang komplen tau, ada ramai lagi. Sama ada diorang suarakan atau tidak aku tak taulah. Tapi sekarang aku dah suarakan, mana orang yang nak pakai apa aku cakap alhamdullillah, but kalau korang ada opinion korang sendiri ikutlah. Didn't harm me. Just so you know, when you like 'bad news' statuses, it implies you like it, you like that it occurs, so be careful. Don't abuse the 'like' button.

3 comments:

  1. mungkin dia like sbb dia setuju/bangkang dgn cerita tu atau sbgainya(ftn x bc lg berita tu).tp azam,seriously,bg ftn nak like cite2 mcm ni,kdg2 fikir dua kali.....terasa mcm,x sesuai ntuk d'like'.

    ReplyDelete
  2. like tu mcm tak bangkang, lagipun status ayat tu berupa statement yg berunsur tragedi. tak brapa sesuai nak 'like'...saya pun macam tu, kalau status tu berupa yg fun2 memang saya like, but something mcm yg di atas tu, takkan saya nak like. :)

    ReplyDelete
  3. oh lupa plak, congrats fatin, komen fatin atas tadi tu adalah yang ke-200 :D AHAHA

    ReplyDelete

Sharing Is Caring :)